Over het ICB
'Het ICB beschouwt de contextuele benadering niet als een specifieke methodologie, maar als een manier van kijken naar, en reageren op mensen in relaties. Het genereert eigen methoden en geeft ook richtlijnen voor het gebruik van methodes uit andere bronnen. Het beperkt zich ook niet tot een bepaalde groep cliënten, maar wordt uitsluitend begrensd door de mate van aanvaarding door professionals in de geestelijke gezondheidszorg en anderen die belast zijn met de professionele verantwoordelijkheid voor het welzijn van mensen, zoals rechters, leraren, advocaten, artsen, geestelijken en dergelijke'. (Naar: Ulrich 1983, p 202)
Het ICB stelt zich ten doel een bijdrage te leveren aan de verdere verspreiding en ontwikkeling van de contextuele benadering. Wij doen dat door het aanbieden van opleidingen en cursussen, het verder ontwikkelen van deze benadering en het uitvoeren van onderzoek naar de toepassingsmogelijkheden.
In samenwerking met het Lectoraat Duurzame Zorg en het Lectoraat Informele Netwerken en Laatmoderniteit doet het ICB verder onderzoek naar de principes en werkzaamheid van de Contextuele Hulpverlening, waarbij ook de toepassingsmogelijkheden van de contextuele benadering worden verkend, zoals voor werksoorten als verpleegkunde, onderwijs en pastoraat.
Dat alles houdt ook in dat het opleidingsaanbod van het ICB scherp en actueel blijft.
Het ICB is een initiatief van de Christelijke Hogeschool Ede (CHE). We hebben een aantal tweejarige opleidingen, alsmede korte opleidingen en cursussen. Momenteel zijn ongeveer 25 docenten, trainers, supervisors, leertherapeuten, onderzoekers en ontwikkelaars bij het ICB betrokken, variërend van contextueel therapeuten, systeemtherapeuten en GZ psychologen tot psychiaters, orthopedagogen en professionals die een bijzonder specialisme hebben.