Filters
1555 resultaten gevonden
Opgroeien in twee families. Pleegkind zijn samen met ouders en pleegouders
Wanneer kinderen langdurig (perspectiefbiedend) opgroeien in een pleeggezin, is het belangrijk dat ze niet verscheurd raken door ingewikkelde loyaliteiten naar ouders en pleegouders. Opgroeien in twee families betekent dat de rollen die ouders en pleegouders toebedeeld krijgen voor iedereen helder zijn. Dat ouders erkenning krijgen voor het unieke van hun ouderschap dat voort blijft bestaan ook al wordt hun kind in hoofdzaak door pleegouders opgevoed. Maar ook dat het ouderschap van pleegouders wordt erkend, al is het een ouderschap van andermans kind. Een van de pleegouders vatte dat treffend samen: ‘Het is belangrijk dat ouders en pleegouders elkaar het onvoorwaardelijk houden van het kind gunnen’. Bij een pleeggezinplaatsing is het noodzakelijk dat ouders en pleegouders een samenwerkingsrelatie aangaan. In het bijzonder geldt dat voor een langdurige, perspectiefbiedende pleeggezinplaatsing. Alleen dan kan het pleegkind opgroeien in twee families. Hoe geef je die samenwerking gestalte en welke eisen stelt dit aan de betrokken hulpverlener ? Dat zijn de vragen waarop dit boek een antwoord probeert te geven. Dit boek is gebaseerd op gesprekken met bestandspleegouders, netwerkpleegouders, ouders, pleegkinderen, eigen kinderen van pleegouders en medewerkers pleegzorg. Opgroeien in twee families is het vanzelfsprekend vervolg op Ouderbegeleiding bij roldifferentiatie (2004; 2010) en Ouderschap zonder opvoederschap (2017).
Boek | 01-01-2021Het belang van familierelaties. Contextueel werken in de huisartsenpraktijk
Een patiënt neemt altijd zijn of haar familieomstandigheden mee naar de spreekkamer en het is nuttig om daar aandacht aan te besteden. Persoonlijke zorg is niet voor niets een belangrijke waarde in de huisartsgeneeskunde. Een systeemtherapeutische benadering, zoals Contextuele Therapie, biedt daarbij praktische en toepasbare handvatten.
Artikel | 01-01-2021Adult Romantic Attachment and Relational Ethics: A Dyadic Analysis of Couples in Therapy
Using a dyadic design, we examined associations between adult attachment and relational ethics in a sample of 69 mixedgender couples seeking therapy at a university clinic. Results showed significant variance between couples’ reports of relational ethics, explained by male partners’ attachment avoidance and anxiety styles. Overall, when attachment anxiety was high, partners themselves experienced greater relational ethics, but the other partner experienced lesser relational ethics. Additionally, some important gender differences emerged. While higher attachment avoidance in men was related to decreased relational ethics for both partners, increased attachment anxiety in men was related to their own reports of higher relational ethics in the relationship. This work represents a step toward empirical integration of adult attachment theory and contextual theory of therapy and points to opportunities for the development of clinical implications.
Artikel | 01-01-2021Contextual therapy for couples who are primary caregivers for a parent(s) with Alzheimers' disease
The number of individuals experiencing Alzheimer’s disease is increasing as the population ages. The majority of individuals experiencing Alzheimer’s disease receive care from a family member, most often a spouse or adult child. Adult child caregivers have unique needs and life situations that put them at increased risk for caregiver burden and burnout. While both individual therapy and family therapy have been used with family caregivers, little scholarship has explored the role of couples therapy in improving caregiver outcomes. This article explores contributing factors to adult child caregiver burden and applies contextual therapy to treat these problems in couples therapy. We use a clinical vignette to illustrate the application of fairness, balance, loyalty conflicts, and constructive/destructive entitlement to caregiving. In all, we identify common dynamics in couples wherein one or both partners are primary caregivers for parents with Alzheimer’s disease and provide clinical suggestions on how to assess and treat these challenges in couples therapy.
Artikel | 01-01-2021Investigating the effectiveness of contextual therapy fair- centered (based on Iván Böszörményi-Nagy) approach on the marital quality and marital conflict among couples
Abstract The aim of the present study was to Comparison of the Effectiveness of Contextual Therapy fair- centered (CT) (based on Iván Böszörményi-Nagy) on the Marital Quality and Marital Conflict among couples. The statistical population consisted of all couples with marital conflict who referred to the clinic of Counseling and Psychological Services in Urmia in 2017-2018. The questionnaires included Bassby et al.'s Revised Dyadic Adjustment Scale (RDAS, and Sanai et al.'s revised marital conflict questionnaire(MCQ-R). In this study, applicants after matching divided into an experimental group (8 couples (and a control group (8 couple). Then, for the experimental group, 10 sessions were performed with Contextual Therapy and follow-up was performed 3 after months. To analyze the data and hypotheses, the statistical test method of "repeated measurement variance analysis" and SPSS software were used. The results showed that there is a significant difference (p < 0.001) between the effectiveness of the Contextual Therapy approach on increasing "marital quality " and reducing "marital conflict " with the control group and the effectiveness of therapeutic is steady over time. Therefore, it can be said that in the long run, a sense of justice and fairness in a relationship leads to a steady improvement in family functioning. ×
Artikel | 01-01-2021Tussen thuis en school. Handboek contextuele leerlingbegeleiding
Boek | 01-01-2021
Spanish Adaptation of the Relational Ethics Scale
Contextual therapy posits that a truly comprehensive grasp of human existence is composed of individual and relational realities. The Relational Ethics Scale (RES) is the only validated instrument to measure relational ethics, one of the relational realities’ four dimensions, which was theorized by Boszormenyi-Nagy. The RES measures people’s perception about constructs of loyalty, entitlement, trust and justice in their family of origin and in their current and significant relationships. Relational ethics has been shown to have implications for mature development, psychological health and family functioning. The aim of this research was to adapt the RES for use with Spaniards residing in Spain (N?=?1181). Psychometric properties were analyzed, and construct validity was assessed using the Spanish-Differentiation Self Inventory. Results obtained indicate the Spanish Relational Ethics Scale (S-RES) is a valid and reliable tool for relational ethics assessment in Spanish populations. Couple and family counselors in Spain may consider the clinical assessment of relational ethics using the S-RES in order to explore issues of fairness, trust, roles, and re-balance when working to support complex family systems. Future research directions using the newly validated S-RES are discussed.
Artikel | 01-01-2020Van contextuele theorie naar praktijk
Mensen leven in relaties, omdat we elkaar nodig hebben. Daarom worden onze relaties gekenmerkt door wederkerigheid: we ontvangen van de ander, en geven aan de ander. In de contextuele benadering van Ivan Boszormenyi-Nagy wordt dit ‘relationele ethiek’ genoemd. Daarmee wordt een fundament van hechte, duurzame (familie)relaties blootgelegd; de bron voor geslaagde relaties.Van contextuele theorie naar praktijk beschrijft de relevantie en de toepasbaarheid van de contextuele benadering voor de hulpverlening en aanverwante werkvelden. Na een inleiding op de contextuele benadering wordt de contextuele theorie op een geheel nieuwe en toegankelijke wijze uitgelegd. Vanuit verschillende invalshoeken krijgen de kernelementen van dit denken een vanzelfsprekende samenhang. De toepassing van deze theorie in de praktijk wordt ontleend aan een wetenschappelijke analyse van de praktijk van Nagy en aan de hedendaagse praktijk. De beste interventies worden samengebracht in een model van drie fases, dat als handvat kan dienen voor relatie- en gezinstherapeuten. Daarnaast wordt het model uitgewerkt voor toepassing in het sociaal werk. Hierbij is ruimte voor kritieken, maar wordt ook duidelijk wat de kansen zijn van de benadering. Ten slotte beschrijft de auteur de ontwikkelingen binnen de ggz en welke plaats de contextuele benadering daar zou kunnen innemen. Uniek is de uitwerking van een interview met Nagy, waarin hij spreekt over hoe hij is opgegroeid, zijn motivatie tot zijn studie, en de ontwikkeling van de contextuele benadering. Op de bijbehorende website zijn naast de filmopname van het historische interview ook filmfragmenten van therapiesessies onder leiding van Nagy, de bibliografie van Nagy en een lijst met contextuele begrippen te vinden.
Boek | 01-01-2020